Grävskopor som faller: "Säker teknik motarbetas"
Grävskopor som lossnat har orsakat flera dödsfall. Nu riktar en tillverkare av skopfästen hård kritik mot maskinbranschen. ”Det finns säker teknik men den motarbetas”.
Flera uppmärksammade dödsolyckor har orsakats av att grävmaskinskopor lossnat. Stig Engström är grundare av Engcon, ett företag som tillverkar redskapsfästen till grävmaskiner. Han har gett sig in i debatten om grävskopor och säkerhet.
Han är upprörd för han tycker att dagens internationella standard på fästen för skoporna är för låg och att de produkter som generellt finns på marknaden är för osäkra.
– Oftast skyller man på förarna när något gått fel. Vi har tagit fram teknik som hjälper förarna att jobba säkert och det minskar risken för olyckor, säger Stig Engström.
Problemet är att dessa säkerhetsåtgärder inte säljer. De säkrare skopfästena har bara sålts i några hundra exemplar i Norden.
Den nya teknik Engcon tagit fram gör att skoporna inte kan lossna i luften. För att lossa skopan måste den tryckas mot marken och när man fäster den kan inte maskinen starta om den inte är rätt infäst.
– Idag är det stora risker med grävmaskinsskopor. Jag är säker på att det händer tillbud varje dag. Men i de flesta fall uppmärksammas de inte.
Så varför används tekniken inte mer?
– Det är att de stora tillverkarna av grävmaskiner inte vill ta in oss i sina system, säger Stig Engström.
De vill enligt honom använda sina egna system och släpper inte in andra.
Tidigare var det lättare för tillverkare av redskapen att bygga på befintliga maskiner, men idag med all datateknik behöver tillverkarna av redskapsfästen kunna komma in i maskinens datamiljö.
De stora tillverkarna gör formellt inga fel med sina maskiner, de följer den internationella standarden, säger Stig Engström.
– Men jag är förvånad över att de nöjer sig med en så låg nivå.
Vid flera tillfällen har skopor lossnat och fallit över arbetare som skadats eller dött.
Vid byggandet av Citybanan dog en person då han träffades av en skopa som lossnat. Nyligen dog en anläggningsarbetare i en olycka på Koskullskulle, också det efter att en skopa lossnat.
Den olyckan utreds fortfarande och det är förundersökningssekretess.
Också Per Väppling, försäljnings- och marknadschef på Rototilt Group, tycker att det bör ske en förbättring av internationella regler för säkerhet och förarstöd vid låsning av redskap för grävmaskiner. Företaget är representerat i internationellt standardiseringsarbete.
– Vi driver säkerhetsfrågorna väldigt aktivt. Sverige ligger längst framme då det gäller säkerhet vid användning av tiltrotatorer, skopor och redskap till grävmaskiner, säger han.
Här, till skillnad från i många andra länder, används samma grävmaskin ofta med flera skopor och olika tillbehör. Det kan bli ett flertal byten under en arbetsdag och då är viktigt att tillbehören sätts fast på ett riktigt sätt.
Rototilt gör redskapsfästen i kombination med styrsystem där föraren varnas för fel vid låsning via bland annat ljudsignaler, en lampa och via en dataskärm. Föraren ska lätt se att man gjort en korrekt låsning, enligt Per Väppling.
Däremot har han delvis en annan syn på maskinbranschen än sin kollega.
– Vi har inte haft de problemen hos alla tillverkare. Vi har till exempel ett avtal med en av de största maskintillverkarna och de utrustar sina maskiner med redskapsfästen, tiltrotatorer, av den högsta säkerhetsklassen. Men det är viktigt generellt att de stora maskintillverkarna öppnar för de säkraste lösningarna, säger han.