Experter oeniga om Malmötunnel
Med Banverkets prognoser för resande i Citytunneln och på Öresundsförbindelsen blir projektet inte samhällsekonomiskt lönsamt. Det konstaterade Banverket i en utredning som presenterades på torsdagen.
Samtidigt presenterade Citytunneln en utredning genomförd av Centrum för transportekonomi i Örebro. I den har man utgått från att fler vill resa i tunnel och på bro. Därmed blir projektet lönsamt, men riskfyllt.
Banverkets prognos bygger på att resandet ökar från 22 000 till 33 000 per dygn om Citytunneln byggs. Den utredning som Citytunneln beställt tror på 35 000 resenärer över sundet utan tunnel och 50 000 resenärer per dygn med tunnel.
Idag reser 17 000 över förbindelsen per dygn.
Citytunneln ska, om regeringen säger ja, börja byggas 2002. Projektet, som beräknas kosta 7,5 miljarder kronor, beräknas bli klart 2007.