Kranförarens besvikelse: ”Ackordet drar ifrån”
Förr om åren ingick kranföraren ofta i bygglaget. Då fick de ta del av ackordsöverskottet. Numera är de anställda på olika kranföretag och har en månadslön som ligger betydligt lägre.
Trots det måste kranförarna fortfarande jobba i samma takt som bygglaget. Därför har de under många år slagits för att få tillbaka ackordshänget – men utan att lyckas. I avtalsrörelsen våren 2017 kom ändå en ljusning. En nyhet i avtalet var enligt Byggnads starten på en resa där kranförarna på sikt skulle tjäna lika mycket som ackordslaget. När ”Nisse” Roos får frågan om hur mycket han närmat sig sedan dess skrattar han ohejdat innan han svarar.
– De jobbar som svin här. Senaste mätningen gav ackordslaget 287 kronor i timmen. Hur ska jag komma ikapp då?
Jag förstår – du har tappat och ligger längre efter?
– På det här bygget gör jag det. Nu skiljer det 90 kronor i timmen och så mycket har det aldrig varit tidigare.
Men något har du väl ändå fått i lönelyft?
– Vi har fått avtalshöjningarna och sedan har jag fått det där nya ackordstillägget på 1,2 procent efter 450 timmar på samma plats. Men det hjälper ju inte när bygglagen ökar sin lön ännu mer. Om jag räknar om min månadslön till timlön blir det ungefär 192 kronor i timmen.
Finns det något hopp om att du ska komma ikapp?
– Nej, inte så länge jag kör tornkran på JM-byggen. De jobbar på hårt hela tiden. Jag har åtta år kvar till pensionen och jag är rätt säker på att jag hinner sluta arbeta innan vi kranförare tjänar lika mycket som bygglagen. Tidigare under året var jag på en arbetsplats i Kalmar. Där hade de fast lön på 209 kronor. Tempot var mycket lägre och körningen lugnare. Mer anpassat till min fasta månadslön.
Du har tidigare berättat i Byggnadsarbetaren om att du måste arbeta på ackord fast du har fast lön. Bland annat genom att köra på raster och efter den vanliga arbetstiden för att maxa ackordet för laget. Gör du fortfarande det?
– Jag har slutat med det. Jag går ner åtta minuter i nio för att ta frukost. Vi har bodarna på andra sidan vägen så det tar lite tid. Och här är det ingen som sagt något om det.
Så du håller stenhårt på rasterna?
– Nästan hela tiden men det händer ibland vid gjutningar att jag flyttar fram rasten en stund. Om det fattas några kubik. Då är det bättre att göra klart och sedan ta en lite längre rast. Men jag är säker på att det finns en del yngre kranförare som inte orkar stå emot bygglagen som vill tjäna pengar.
Bildtext: Nils ”Nisse” Roos kör just nu en tornkran på kvarteret Nils i centrala Malmö.
Foto: Privat