info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Kampanj med Skanska får kritik: "Ser ut som en reklamsida"

Många höjde på ögonbrynen när Arbetsmiljöverket lyfte fram Skanska i en reklamkampanj. Nu får verket kritik av JO.

Granskade. Arbetsmiljöverket fick kritik av JO för sin kampanj. Foto: Mostphotos

Förra året ville Arbetsmiljöverket lyfta fram arbetsgivare som jobbade mot psykisk ohälsa i en kampanj. I en annons i Dagens Nyheter fanns en artikelliknande annons med rubriken ”Arbeta säkert eller inte alls”, där tre medarbetare från Skanska fanns på bild. I texten beskrivs sedan Skanskas arbete för att förebygga psykisk ohälsa i mycket positiva ordalag.

– Det omedelbara intrycket är att det ser ut som en reklamsida för Skanska, sa Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt på Uppsala universitet, till Sveriges Radio.

Arbetsmiljöverket anmäldes till Justitieombudsmannen, JO, som i sitt beslut den 3 december höll en liknande linje som Olle Lundin.

”JO menar att de specifika annonserna inte lever upp till kraven på saklighet och opartiskhet eftersom de av en utomstående kan uppfattas som att Arbetsmiljöverket gör reklam för de enskilda arbetsgivarna. För detta kritiserar JO Arbetsmiljöverket”, står det att läsa på Arbetsmiljöverkets hemsida.

– Annonserna utgick ifrån vårt uppdrag och de önskemål om att visa goda exempel som vi ofta får. Nu får vi i fortsättningen anpassa oss efter JO:s beslut och hitta andra former att nå ut med våra budskap, säger Greta Svensson, kommunikationschef på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Kampanj med Skanska får kritik: "Ser ut som en reklamsida"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig