Inte bara fejkkurser för lastkopplare: "Finns inte en chans att glida igenom"
Många utbildningar för lastkopplare har klassats ner av kranförare som otillräckliga. Men det finns undantag menar Gustavo Mastalli, som själv utbildar instruktörer i koppling.

Säkerheten vid lastkoppling är en stor fråga i byggbranschen och högaktuell i årets avtalsrörelse. Byggnads kräver bland annat att de som ska koppla lasten måste ha gått nödvändig utbildning.
Kritik mot dagens utbildningar i Säkra lyft för lastkopplare har kommit från flera håll.
– Det finns många utbildningsgivare som ger billiga, korta utbildningar som inte ger rätt kompetens. Personer kan visa intyg på lyftutbildning utan att ha de rätta kunskaperna, sa Byggnads arbetsmiljöombudsman Johan Torstensson Aas.
Oberoende part
Efter artikeln hörde Gustavo Mastalli, utbildnings- och säkerhetsansvarig på kranföretaget Binsell, av sig. Han utbildar instruktörer i Säkrare lyft ISO.
– Jag vill berätta att det finns en utbildning som ger rätt kunskaper och som rättas av en oberoende part. Jag är själv utbildare där, säger han.
Han och en kollega håller i instruktörsutbildningen inom ramen för Byggbranschens utbildningscentrum, BUC. De instruktörer som klarar utbildningen kan sedan gå vidare och har rätt att utbilda i Säkrare Lyft ISO eller den kortare utbildningen Säkra Lyft.
Rättas digitalt
Det har talats mycket om fusk på utbildningar för lastkopplare.
– Här finns inte en chans att glida igenom utan att kunna. Proven rättas digitalt av en maskin. Ingen lärare kan gå in och påverka. Klarar man inte provet måste man också vänta med att göra om det, säger Gustavo Mastalli.
– Säkrare Lyft ISO är vår mest omfattande lyftutbildning.
Utbildningen pågår i två dagar och varvar teori och praktik.
Teori och praktik
Som godkänd instruktör får man använda BUC:s utbildningsmaterial och kunskapsprov när man sedan utbildar elever i lastkoppling. Utbildningen hålls bland annat på byggymnasier och hos kranuthyrare.
Gustavo Mastalli håller med om att det finns stora problem i branschen med faror vid lastkoppling när folk som inte kan kopplar. Eller att företag lättvindigt utfärdar intyg. Han konstaterar också att många företag väljer den lätta – och billigaste – vägen.
– Branschen försöker spara pengar. De flesta företag väljer en kortare och billigare utbildning på 4-5 timmar som inte är en ISO-utbildning. Problemet är att det inte finns något uttryckligt krav på att man måste gå den mer omfattande utbildningen, säger han.
Gå med i Byggnadsarbetarens Facebookgrupp ”Arbetsmiljö på bygget”
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.