Trots strejken – därför fortsätter lackerare jobba med Tesla-bilar
IF Metalls strejk har pågått i över ett år. Men för Teslaägare är det möjligt att få sina bilar lackerade precis som vanligt.
I samband med IF Metalls konflikt med Tesla hösten 2023 valde dåvarande fackförbundet Målarna, idag en del av Byggnads, att sympativarsla. Över 100 billackeringsfirmor slutade hantera Teslabilar.
Nu, drygt ett år senare, pågår IF Metalls strejk fortfarande. Men de Teslaägare som idag behöver lacka eller reparera sina bilar har sedan länge inga som helst problem att hitta en verkstad eller lackeringsfirma. Redan i maj var deras Teslabilar välkomna igen.
– Tesla bryr sig inte om du får din bil lagad eller inte, den här typen av åtgärd hade ingen effekt på Tesla, säger Simon Petersson, biträdande avtalssekreterare på IF Metall.
Blir inte strejken försvagad av att verkstäderna kan laga Teslabilar igen?
– Nej, vi ser det tvärtom som en vinst. Har vi konfliktåtgärder som inte drabbar Tesla, utan istället bara tredje man, är det dåligt för opinionen. Därför har vi inte längre en blockad på den typen av arbete.
Teslabilar på rad
På en parkeringsplats utanför en av skadeverkstadskedjans Werkstas adresser står mängder av Teslabilar parkerade i väntan på att bli lagade. Helt i sin ordning, alltså.
– Sedan i våras får våra verkstäder utföra skadereparationer på Teslabilar. Däremot utför vi inte några garantireparationer åt Tesla själva, utan bara försäkringsärenden åt privatpersoner och företag, säger Ylva Swenzén, kommunikationschef på Werksta.
Werksta har kollektivavtal och tidigare reparerade de alltså inte Tesla alls på grund av sympatiåtgärder i strejken.
– Det ändrades i maj när IF Metall beslutade om lättnader i sympatiåtgärderna.
Vad tycker ni om det här?
– Eftersom Teslaägarna kom i kläm då de inte kunde reparera sina Teslor, är det positivt att vi kan göra det nu, säger Ylva Swenzén.
Vill göra det svårt för Tesla att äta, andas och leva
Blockad mot arbeten som rör fabriksgaranti samt reparation av de bilar som Tesla själva äger, gäller alltså än.
– Vi sköt över målet när vi satte arbeten i blockad som inte skadade Tesla. Det vi vill med våra stridsåtgärder är att göra det svårt för Tesla att äta, andas och leva – inte att skada privatpersoner, avslutar Simon Petersson.