info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

På väg mot sprängområdet – då small det igen: "Hade kunnat gå väldigt illa"

Först kom en sprängning. När personal var på väg till sprängområdet inträffade plötsligt ytterligare en.
– Sprängningen kunde ha orsakat allvarliga personskador, säger Alexandra Elvesund, kommunikationschef OHLA Sverige, som anmält händelsen till Arbetsmiljöverket.

Tillbudet skedde vid tunnelarbete inför en förlängning av blå linjen söderut. Foto: Pressbild/OHLA

Bygget av den nya tunnelbanan pågår för fullt i Stockholm. OHLA Sverige har en av entreprenaderna och bygger ut den blåa tunnelbanelinjen söderut.

Sprängningen skulle utföras på kvällen den 16 september under Saltsjön i centrala Stockholm.

– Vi hade fått information från den mötande entreprenaden att det skulle göras en genomslagssprängning vid ett visst klockslag, säger Alexandra Elvesund, kommunikationschef OHLA Sverige.

OHLA Sverige hade två personer på plats nere i tunneln.

Ännu en sprängning

Strax efter kl. 21.00 kom en sprängning. I tron att allt var klart körde personal med bil till sprängområdet för att kontrollera upp sprängningen. Då small det plötligt till ännu en gång.

– Vi lämnade en tillbudsanmälan till Arbetsmiljöverket, enligt våra rutiner, eftersom sprängningen kunde ha orsakat allvarliga personskador. Men vi är förstås jätteglada att det inte hände något, säger Alexandra Elvesund.

”Hade kunnat gå väldigt illa”

Det var Implenia Sverige som var den mötande entreprenören och som utförde de två sprängningarna ute i Saltsjön.

Emma Sahlman, pressansvarig på Region Stockholm.

Byggnadsarbetaren har sökt Implenia för en kommentar, men företaget hänvisar till beställaren Region Stockholm.

– Vi ser allvarligt på det som inträffat. Om det hade gått längre tid mellan sprängningarna så hade det kunnat gå väldigt illa, säger Emma Sahlman, regionens pressansvarige på förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

– Det viktigaste är att säkerhetsställa att det inte ska finnas någon i riskområdet när det sprängs, så här kan man kan säga att rutinerna brast, fortsätter Emma Sahlman.

Kommunikationen var inte tillräckligt tydlig

Varför utfördes två sprängningar?

– OHLA fick information om en salva, men Implenia avsåg två salvor med en minuts mellanrum i olika tunnelrör. Först en vanligt tunnelsprängning och sedan genomslagssprängningen.

Var det ett missförstånd ?

– Det är en fråga som måste ställas till dem som var på plats. På något sätt har inte kommunikationen varit tillräckligt tydlig.

Efter händelsen har Region Stockholm skärpt upp rutinerna när det gäller kommunikationen mellan entreprenörerna.

– Vi har infört flera nya steg för att försöka eliminera den mänskliga faktorn, exempelvis måste man vänta in ett ok från den andra entreprenören innan man närmar sig riskområdet efter en sprängning, säger Emma Sahlman.

Har det inträffat liknande händelser på bygget av nya tunnelbanan?

– Vi har haft en del ovanjord-sprängningar där det har blivit stensprut utanför arbetsmiljöområdet. Vi har också haft tidigare händelser där just rutiner för kommunikation och utrymning inte har fungerat fullt ut, säger Emma Sahlman.

Arbetsmiljöverket utreder nu händelsen.

______

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.

Tunnelbanebygget i Stockholm
  • 2019 startade bygget av den nya tunnelbanan i Stockholm, mellan Akalla och Barkaby.
  • Bygget pågår just nu i Solna, Stockholm och Nacka.
  • Projektet beräknas kosta 54 miljarder kronor i 2016 års penningnivå

Källa: Förvaltning för utbyggd tunnelbana

Katarina Connheim, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: På väg mot sprängområdet – då small det igen: "Hade kunnat gå väldigt illa"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig