info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Elmuffsvetsning bakom Oceana-branden – så funkar det

Branden på Liseberg i februari startade i samband med elmuffsvetsning. Det slår Statens haverikommission fast i en rapport.

Enligt Statens Haverikommission startade branden på Liseberg i samband med elmuffsvetsning. Den aktuella elmuffen syns långt ner till vänster på bilden. Foto: Privat film/Tiktok

Det var den 12 februari i år som en brand startade på vattenlandet Oceana på Liseberg i Göteborg. Branden hade ett våldsamt förlopp och byggnadsarbetarna på plats fick fly ut från den nästan färdigställda byggnaden. En person omkom.

Elmuff bakom branden

Statens haverikommission har utrett olyckan och redovisar nu det sannolika brandförloppet i en första rapport. Enligt myndigheten pågick det ett antal arbeten på byggarbetsplatsen under olycksmorgonen. Några personer arbetade utomhus med att montera ihop plaströr under vattenrutschkanorna. De använde en metod som heter elmuffsvetsning, en typ av svetsning som innebär att man smälter ihop plastdelar genom värme.

Här ett klipp som visar hur branden startade

Kan självantända

Svetsning av elmuffar är en typ av heta arbeten. Om installationen görs felaktigt så kan el-muffen bli så varm att den fattar eld.  Rent tekniskt så handlar det om att det sitter trådar inne i själva muffen som man sätter ström på. Om monteringen är korrekt utförd blir trådarna inte för varma och rören smälter ihop som de ska. Men om röret inte är intryckt hela vägen in i botten på muffen kan strömmen hitta en enklare väg. Då ökar amperestyrkan och det kan bli så pass varmt att det börjar brinna. Byggnadsarbetaren har skrivit om det tidigare här.

Fortsatt utredning

Statens Haverikommission kommer nu att fortsätta utreda branden för att få fram svar på varför olyckan kunde inträffa och vilka åtgärder som krävs för att liknande bränder inte ska inträffa igen. En slutrapport beräknas kunna presenteras i början av 2025.

Många underentreprenörer på plats

NCC var totalentreprenör på bygget och på platsen var det många olika underentreprenörer. Byggherre var AB Liseberg Skrå.

_____________

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Elmuffsvetsning bakom Oceana-branden – så funkar det

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig