info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Frågan alla ställer sig – tre teorier om hur branden på Oceana startade

Byggnadsarbetaren har talat med drygt 30 personer som på olika sätt hade en roll i bygget av Oceana eller som har kunskaper kring arbetsmoment som används när man anlägger vattenrutschbanor. Teorierna om vad som ligger bakom den förödande branden den 12 februari är många.

Frågan alla vill ha svar på: vad ligger bakom branden på Oceana-bygget? Foto: Michael Toll

Branden på Oceana på Liseberg, som tog byggledaren Patrik Gillholms liv, hade ett snabbt förlopp. På bara några minuter spred sig elden från vattenrutschbanan och in i byggnaden. Väl där orsakade den en kraftig eldexplosion som fick stora delar av byggnaden att brinna ner. Sedan dess har polis och åklagare försökt få svar på frågan som alla ställer sig: Hur startade branden?

”Ingen gedigen utredning”

Nyligen rapporterade GP om att polisen, i en anmälan gjord hos Arbetsmiljöverket, pekade ut svetsarbeten som orsak. Men från Lisebergs ledning tonades anmälan snabbt ner.

– Det är en tillbudsrapport, ingen gedigen utredning. Så egentligen är det inget vi kan kommentera. Det vi på Liseberg gör att vi väntar på att vårt försäkringsbolag ska komma med ordentlig utredning kring branden och vad som orsakade den. Då kommer vi ha mycket mer fakta om vad som hände, sa kommunikationschefen Mårten Westlund till oss då.

Även från åklagarhåll betonar man att utredningen inte på långa vägar är klar.

Vi tittar även på andra möjliga orsaker som kan ha startat branden

– En av de saker vi tittar på är svetsningsarbeten men vi tittar även på andra möjliga orsaker som kan ha startat branden. Ingenting är fastslaget, säger kammaråklagaren Maria Johansson.

Om det handlar om svetsning, vilken typ av svetsningsarbete är det då ni misstänker?
– Det uttalar jag mig inte om i nuläget eftersom utredningen fortfarande pågår, säger kammaråklagaren Maria Johansson.

Byggnadsarbetaren har talat med över 30 personer som på olika sätt hade en roll i bygget av Oceana eller som har kunskaper kring den typ av arbete som görs när man bygger vattenrutschbanor. Sannolikt handlar det om någon form av heta arbeten. Alltså ett typ av arbete som alstrar sådan värme att de omfattas av speciella regler.

Här är tre teorier om vad som kan ligga bakom.

1. Elektomuff

På ett klipp – precis där branden mycket troligt startade – går det att se att det hänger någon typ av rör under själva vattenrutschbanan.

”De jobbade där. Rören hängde i rep så montering pågick”, säger en person med insyn på bygget till tidningen.

En annan person som varit med och levererat olika typer av produkter för vattenrening till Oceana berättar att ”det är ett PE-rör som hänger under vattenrutschbanan. För vissa produkter kan elektrosvetsmuffar (el-muffar) behövas för att smälta ihop rören”.

El-muffar är en typ av heta arbeten. Att det sitter en el-muff på PE-röret under vattenrutschbanan bekräftar flera personer för Byggnadsarbetaren. Om man installerar en el-muff felaktigt så kan den bli så varm att den fattar eld. Det kan alltså självantända. Det sitter trådar inne i själva muffen som man sätter ström på. Om montaget är rätt kan de inte bli för varma, men om man inte för in röret hela vägen in i botten på muffen kan strömmen hitta en enklare väg. Då ökar amperestyrkan och det kan bli så pass varmt att det börjar brinna.

Det som talar emot el-muffen som brandorsak är ett filmklipp där man ser att det brunnit ett tag. Då är el-muffen relativt hel. Den borde, om den orsakat branden, i det läget vara helt söndersmält. Att el-muffen ska blivit så varm att den fått elden att ta sig någon annanstans, utan att smälta själv, är inte sannolikt.

2. Härdplaster

Det är inte ovanligt att man använder härdplaster i samband med att täta hål, skarvar eller när man gör förbättringsarbeten i plast. Om det är gjort i det här fallet är okänt. Leverantören av vattenrutschbanan är företaget Whitewater West som inte velat svara på tidningens frågor om något sådant arbete pågick. En person med hög kunskap i området säger till Byggnadsarbetaren att en sådan brandorsak är mer trolig än en överhettad elektromuff.

”Blandar man fel kan blandningen bli så varm att det börjar brinna. Det gäller om man använder en accelerator för att förkorta härdningstiden. Det kan absolut ha startat branden”. Han tror att rutschkanan bultats fast på plats mekaniskt men att man kan ha använt härdplaster för förbättringsarbeten.

Vid en liknade brand på en vattenrutschbana i Belgien 2019 visade utredningen att en av flera möjliga brandorsaker skulle kunna vara arbete med plaster för att behandla rutschbanan.

3. Klassisk svetsning

En svetsloppa från något arbete i närhet. Det finns inga bilder eller filmer från brandtillfället som styrker den teorin. Av genomgånget filmmaterial har Byggnadsarbetaren inte sett några svetsaggregat eller att det pågick någon svetsning med öppen låga i närheten av där branden startade. Självklart kan det ändå vara en möjlighet.

Var branden startade

Att branden ska ha startat vid eller i vattenrutschbanan finns det flera vittnesmål om. Bland annat från räddningstjänsten. De anlände till branden sex minuter efter larmet. Platschefen på Gårda Brandstation skriver i sin tillbudsanmälan till Arbetsmiljöverket: ”Vid framkomst brinner det kraftigt i vattenrutschbanor på utsidan, cirka 20-30 meter utanför själva byggnaden.”

Kort efter brandstarten gick huvudentreprenörer NCC ut med att branden orsakades under arbete.

”Vi vet ingenting säkert, men vi tror att branden utbröt i samband med ett arbetsmoment”, sa NCC:s presschef Amelie Winberg, då. En uppgift som NCC senare tog tillbaka.

Pågick arbeten

Byggnadsarbetaren har även pratat med flera personer som bekräftar att det pågick arbete med rutschkanorna från en skylift där branden startade.

– Det var folk där på morgonen när vi kom. När vi passerade var de på plats, de jobbade från en lift, säger Tobias Diben, teknisk utredare på Raksystem Aquademica.

Att branden började i vattenrutschbanan en bit utanför huvudbyggnaden styrks även av klipp publicerade på nätet. Klipp som visar branden i ett tidigt skede. 

@gbg422bre Måndag på bygget 🤦🏽‍♂️🤦🏽‍♂️ #liseberg #oceana ♬ Stargazing (Slowed + Reverb) – Marcelo De Carvalho

Minst ett år till

Till P4:a Göteborg säger åklagaren att Oceana-utredningen kommer ta minst ett år till. Frågan är om man då kommer kunna ge svaret på frågan alla ställer sig.

I Belgien, där det brann 2019, vet man än idag inte vad som låg bakom eldsvådan.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Frågan alla ställer sig – tre teorier om hur branden på Oceana startade

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig