info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Om ett år förbjuds deras firmabil i miljözonen: ”Måste välja bort jobb”

Sveriges enda miljözon klass 3 ska bli verklighet i Stockholm. Det betyder tvärstopp för diesel och bensin – och trassel för hantverkare som kör firmabil till kunden.

Hur påverkas hantverkare med firmabil när stockholm inför miljözon klass 3?
Fredrik Lindestål, till vänster, och Jonas Danielsson befinner sig mitt i Stockholms blivande miljözon klass 3. Foto: Ivar Andersen, Mostphotos (montage)

Jonas Danielsson och Fredrik Lindestål har precis genomfört en OVK-besiktning på Norrmalm i Stockholm. Under tiden har firmabilen stått parkerad vid Oxtorgsgatan.

Inga konstigheter en höstdag 2023. Men från och med december 2024 är detta en av de adresser som ventilationsteknikerna inte hade kunnat köra till. Gatan ligger i den nya miljözon klass 3 som ska inrättas, där bensin- och dieseldrift kommer vara förbjuden.

Läs också Höjd skatt på dieseldrivna firmabilar – men trögt för alternativen

– Vi har haft det lite knapert på firman, jag tror inte att de kommer att ha råd att köpa in elbilar. Åtminstone inte tills nästa år, säger Jonas Danielsson.

– Vi måste antagligen välja bort jobb.

LÄS ÄVEN: Firmabil på el – så funkar laddningen i vardagen 

Lars Strömgren är miljöpartiets trafikborgarråd i Stockholm och vill införa miljözon klass 3.
Lars Strömgren (MP).

Den miljözon klass 3 som ska införas i Stockholms innerstad kommer att omfatta 20 kvarter och en yta på ungefär 180 000 kvadratmeter.

Ambulans, polis och färdtjänst tillhör de som får dispens från miljökraven. Det gör däremot inte taxi, budbilar och hantverkare.

– Många som jobbar med transporter ser detta som en morot att skaffa fordon som är godkända, säger Lars Strömgren från Miljöpartiet som är trafikborgarråd i Stockholms stad.

Hur blir det med leveranser till byggen?
– Leveranser av verktyg kan ske med mindre typer av fordon. Större saker vill vi ska levereras med fordon som går på el eller biogas, och för tung trafik har vi också laddhybrider som är tillåtna.

Vad händer om en ledning springer läck och man snabbt måste ringa en rörmokare?
– Dels finns det en del undantag kopplat till fordon för säkerhet och samhällsservice. Men vi ser också att det redan finns aktörer med fordon som är tillåtna i den här zonen.

Lars Strömgren lyfter upp rörmokare som färdas på cykel till kund.

– Jag har frågat hur det här påverkar er business. De säger att de kommer mycket snabbare hem till kund. Det är ganska sällan de måste transportera ett badkar.

På de jobben är prognosen osäker.

Mindre buller och bättre luft är några målsättningar när miljözonen införs. Att sporra företagens omställning är en annan.

Ekströms Glas har redan kommit en bit i klimatarbetet och firman har flera elbilar. Vd:n Robert Svanström betonar att beskedet om miljözonen är nytt och att man ännu inte hunnit analysera om och hur verksamheten påverkas.

– Men det finns en problematik generellt inom branschen. Den sortens fordon vi har saknar batterikapacitet att köra åtta timmar. En del av vår flotta är eldriven, ja, men det är servicebilar. Det funkar inte för glasverksamheten, säger han.

– Men det är klart att vi vill ställa om och vi jobbar för en mer hållbar verksamhet.

Flera hantverkare som Byggnadsarbetaren pratar med lyfter liknande frågor. Vissa undrar hur det ska gå med leveranserna till byggen inom miljözonen. Andra pekar på elbilarnas begränsade räckvidd och att det är knepigt att hinna ladda mellan kundbesöken.

– Vi måste lösa det på något sätt, säger ventilationsteknikern Fredrik Lindestål.

Men frågan är vad som händer i övergångsperioden.

– På de jobben är prognosen osäker.

Miljözon klass 3 – det här gäller

I miljözon klass 3 är det tillåtet att köra elbil och gasbil. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla gashybrider.

En rad grupper och fordon är undantagna från miljökraven. Det gäller bland annat polis, ambulans och räddningstjänst. Även färdtjänst och fordon som har parkeringstillstånd för rörelsehindrade har dispens.

Möjligheten att stänga ute vissa fordon genom att skapa miljözoner infördes år 2020. Miljözon klass 3 har de allra hårdaste kraven. Miljözonen i Stockholms innerstad blir den första klass 3:an i landet.

Källa: Stockholms stad

Ivar Andersen, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Om ett år förbjuds deras firmabil i miljözonen: ”Måste välja bort jobb”

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig