Nytt datasystem sinkar a-kassan: ”Får vänta längre på pengarna”
Det tar längre tid än vanligt att få ut ersättning från Byggnads a-kassa. Orsaken är ett nytt datasystem som gjort handläggningstiderna längre.
Förhoppningen var att det nya datasystemet skulle göra jobbet smidigare. Men än så länge har det blivit tvärtom. Varje ärende tar nu längre tid än vanligt.
– Vi gör så mycket vi kan för att undvika riktigt långa väntetider. Vi har tidigare legat på två till tre veckors väntetid, men nu är vi uppe på fyra. De som söker ersättning får nu vänta längre på pengarna, säger Alf Mellström, föreståndare på Byggnads a-kassa.
Väntetiden för byggnadsarbetare som söker a-kassa just nu är alltså i genomsnitt fyra veckor. Om det strular med till exempel arbetsgivarintyget kan det ta längre tid.
Orsaken till problemet är ett nytt datasystem där de anställda på kassorna handlägger alla ärenden. Främst är det kassor med många medlemmar som drabbas. Till exempel är väntetiden just nu nio veckor på Kommunals a-kassa.
– Det gamla systemet var lappat och lagat, och då bestämde man sig för att göra ett nytt. Men det är för många funktioner som ännu inte håller måttet, säger Alf Mellström.
Varför byter man till ett system som är sämre?
– Det är en relevant fråga. Vi ställer oss också den frågan. Det är Sveriges A-kassor som har utvecklat det här systemet för samtliga a-kassor. Det finns en besvikelse att det fungerar så dåligt. Vi hade förväntat oss en bättre produkt.
Vad får ni för reaktioner från byggnadsarbetare som får vänta på ersättning?
– Det är fler som ringer och frågar om ersättningen, men vi har inte fått någon kritik då vi fortfarande håller oss inom regelverket som säger att handläggningstiden inte får överstiga fyra veckor. Just nu klarar vi det precis, men vi vill förstås korta den tiden.
När kommer systemet fungera?
– Jag vågar inte säga något om det utan jag förutsätter att det blir bättre under året.