Kinesisk gigant staplar skulder hos fogden: "Kommer driva in ALLT"
CRTG Engineering, dotterbolag till ett av världens största byggföretag, slirar med betalningen i samband med tunnelbaneprojekt i Stockholm. ”Vi sätter inte vår fot där igen”, säger Anette Henfors, ekonomichef hos underentreprenören Skårby Kärnborrning AB.
CRTG Engineering har under de senaste åren varit aktiva på det stora tunnelbanebygget i Stockholm. Först handlade det om att bryta arbetstunnlar i Nacka. Sedan vann bolaget en ny upphandling för nära miljarden, jobbet att schakta för spårtunnel och utrymmen för underjordiska stationer.
Nu har det visat sig att flera underentreprenörer på det andra projektet har haft svårt att få betalt av CRTG. Just nu ligger sju ärenden hos kronofogden efter att entreprenörer vänt sig dit via inkassobolag för att få betalt.
Bara det senaste året har det kommit in ytterligare arton krav som återkallats. Den vanligaste förklaringen till att ett ärende återkallas är att skulden är betald. I de fallen har det handlat om skulder på drygt 2,5 miljoner kronor som alltså betalats först efter att Kronofogden blivit inblandad. Dessutom finns det entreprenadföretag som inte fått betalt men som ännu inte valt att gå vidare till Kronofogden.
En entreprenör som varit på bygget i Nacka är Skårby Kärnborrning AB. Företaget har genomfört geotekniska undersökningar på platsen.
När Byggnadsarbetaren under förra veckan ringde upp ekonomichefen Annette Henfors berättade hon att CRTG har en skuld till företaget på 361 000 kronor.
– Den skulle varit inbetald den 21 december förra året. De hörde av sig förra veckan och sa att de skulle betala den här veckan. Men inga pengar har kommit in.
Ett par timmar efter vår intervju skickar Anette Henfors ett sms.
”Nu ramlade stålarna in på vårt konto. Dock bara kapitalbeloppet, ingen ränta eller uppslupna kostnader. Vi kommer att driva in ALLT!”
Senare säger hon till Byggnadsarbetaren att “vi hade överlevt ändå, vi hade inte gått i konkurs, men det hade varit en stor smäll. Det är ett relativt stort belopp.”
Gör ni fortfarande jobb för CRTG?
– Nej, aldrig i livet. Vi sätter inte vår fot där igen, säger Anette Henfors.
Beställare av tunnelbanebygget är Region Stockholm. Erik Lindgren är projektchef över byggverksamheten i Nacka.
– Jag vet att det kring lucia förra året och fram till jul fanns ett antal underleverantörer som inte fått betalt och att verksamheten i samband med det bromsade in. Då tog jag upp frågan med CRTG och uppmanade företaget att sköta sina betalningar.
Är det ett problem att CRTG inte sköter sina betalningar och hamnar hos Kronofogden?
– Vi tittade på hur det såg ut vid Kronofogden i samband med problemen före jul och då fanns det ett handfull ärenden hos myndigheten. Jag talade om för CRTG ledning i Sverige, och även i Kina, att det inte är hållbart. Att de måste betala sina fakturor och följa den affärspraxis som finns i Sverige.
Vad händer om de fortsätter att slira med betalningarna?
– Det kan jag inte spekulera i utan jag utgår från att jag har haft ett bra samtal med cheferna på CTGR och de har sagt att de ska rätta till det här.
CRTG Engineering är dotterbolag till kinesiska China Railway Group, ett av världens största byggbolag.
Byggnadsarbetaren har sökt ansvarig på CRTG Engineering för en kommentar. De har inte återkommit med något svar.