Dyrt för rörisar med p-plats och vägtull: "Hinner inte med kollektivtrafik"
Rörmokare på entreprenadsidan måste ofta ta bilen till byggena, eftersom kollektivtrafiken inte är tillgänglig. Men jobbresorna blir i slutändan dyra, med höga kostnader för vägtull och parkering.
– Jag lägger ut mycket pengar på att ta mig fram och tillbaka till jobbet, säger rörmokaren Ted Haraldsson.
Ted Haraldsson arbetar som rörmokare på Carl Hansson rör & värme i Stockholm. Eftersom han arbetar på entreprenadsidan kan han hamna på olika byggen runt om i hela Stockholmsregionen.
– Vi väljer inte var vi ska jobba. Just nu arbetar jag på Arlanda terminal 5, men har jobbat på en massa olika ställen som Tumba och Södertälje.
På företaget arbetar 45 rörmokare på entreprenadsidan och tio på service.
Ted Haraldsson kör, som så många andra som jobbar på entreprenad, oftast i egen privat bil till arbetsplatserna, till skillnad från rörmokarna som jobbar på service.
– Det är lätt att ta sig in till innerstaden med kollektivtrafik, men vissa byggen ligger i industriområden och det går bara att ta sig dit med bil, förklarar Ted Haraldsson.
Och även om det finns kollektivtrafik så ställer de tidiga arbetstiderna till det. På Arlanda är de flesta på plats redan kl. 6.00.
– Det kan vara svårt att ta sig hit så tidigt. Jag har kollegor som åker kollektivt och de hinner inte i tid om dagarna, så de får förskjuta arbetstiden, säger Ted Haraldsson.
Att ta den privata bilen innebär också att rörmokarna oftast måste betala både för parkering och vägtullar. Något som kan bli dyrt.
– Parkeringen är nästan aldrig gratis. En parkering kostar minst 50 kronor om dagen. Tillsammans med vägtullsavgiften blir det nästan en hundring per dag. Jag lägger ut mycket pengar på att ta mig fram och tillbaka till jobbet, säger Ted.
– Jag har funderat på det ännu mer nu när drivmedelspriserna skjuter i höjden, men milersättningen ligger still. Vi går minus på milersättningen, men även på parkering och vägtullar. Det blir mycket pengar i månaden, säger han.
Parkering- och vägtullsavgifter var en av diskussionsämnena under VVS-arbetarnas Rikskonferens som nyligen hölls i Stockholm.
– Det var en av punkterna som nästan alla höll med om. Även om inte alla har problem med vägtullar, så tyckte de att det skulle utgå någon slags ersättning för parkeringen, säger Ted Haraldsson.
Det kostar för mycket att ta bilen
Det går visserligen att dra av 30 procent för parkering och vägtull i deklarationen, men det blir ändå mycket pengar. Enligt Ted Haraldssons egna beräkningar skulle parkeringskostnaderna uppgå till 17 000 kronor per år, före avdraget.
– Det kostar för mycket att ta bilen, men för att få lite fritid, så är jag tvungen att ta den, säger rörmokaren Jesper Åberg.
Han arbetar på samma företag som Ted och bor i Rimbo norr om Stockholm. För honom är det ofta långa resvägar till jobben om han ska åka kollektivt, exempelvis till nuvarande arbetsplatsen på Arlanda.
– Antingen får man ta första morgonbussen och komma för sent eller åka nattbussarna via Uppsala och sedan ta första pendeltåget, om man ska komma i tid, säger han.
Just på Arlanda-bygget står företaget för parkeringen, men det tillhör undantagen att arbetsgivaren betalar.
– När vi började på Arlanda så ville arbetsgivaren absolut inte betala för parkeringen. Men då sa jag och en kollega att vi byter vi firma. Det är inte skäligt att vi ska betala mellan 17 000-18 000 kronor extra per år, bara för att ta oss till jobbet.
Efter flera diskussioner gav arbetsgivaren med sig och betalar nu parkeringsavgiften på 1413 kronor i månaden.
– Vår chef sa att vi betalar för parkering om ni sköter tider och produktionstiderna och så vidare. Vi fick det som en morot och bonus, säger Jesper Åberg.
Hos arbetsgivarorganisationen Installatörsföretagen känner man inte till problemet med parkeringskostnader och vägtull.
Hur ställer sig arbetsgivarna till att betala för parkeringsavgifter och vägtullar?
– När en montör reser är det viktigt att skilja på om resan är privat eller om det är en tjänsteresa. Vid privata resor är det montören som tar kostnaden. Privata resor anses vara från hemmet till kontoret, säger Niklas Beskow, avtalsansvarig för Teknikinstallationsavtalet och fortsätter:
– Vid tjänsteresor reglerar kollektivavtalet ett resekostnadsbidrag på 18,5 kronor per mil. Om den anställde jobbar på ett företag utan kollektivavtal finns ingen ersättning reglerad.