Trafikfara vid byggjobb – nu rivs ställningen
Det var risk att ställningen kunde bli påkörd vid Frösunda Port i Solna. Den rivs nu och ersätts med jobb från saxlift, efter att allmänhet och Byggnadsarbetaren uppmärksammat problemet.
”Man vågar knappt titta när det kommer en stor buss. Det ser väldigt trångt ut. Tänk om en buss eller någon annan bilist som är ouppmärksam kör in i ställningen”. Så säger en person som var orolig för säkerheten för både byggnadsarbetare och trafikanter på platsen. Personen vill vara anonym.
Det handlar om ställning vid Frösunda Port i Solna. Ställningen byggs vid en portal där en fasad med solceller ska sättas upp tillsammans med en solenergianläggning på taket.
Byggnadsarbetaren besökte arbetsplatsen igår morse vid åttatiden och såg en strid ström av bilar, däribland bussar och lastbilar. Johnny Rindebrandt är arbetsmiljöansvarig i Byggnads region Stockholm-Gotland. Han sa så här då han fick ta del av bilderna.
– Detta är en allvarlig risk. Här kör bussar och blir ställningen påkörd kan den välta. Är det folk som står på ställningen åker de med ner. Även allmänheten kan skadas, säger han.
Niklas Lundström, är entreprenadchef på Soltech Energy Solutions, som är entreprenör. Företaget har anlitat en underentreprenör för ställningsbygget. Han berättade idag på förmiddagen att ställningen är under uppbyggnad.
Senare fattar han dock beslutet att att riva ställningen och ändra arbetsmetod inför fasadarbetet och ersätta den med arbete från saxlift.
– Vi kommer att använda en annan lösning på utförandet som innebär en mindre risk. Vi stänger av trafiken i tunneln och sätter upp en saxlift så vi har ett lite säkrare utförande än om vi har en ställning som också är nära väg, säger han.
Man kommer då att delvis leda om trafiken så att de som ska montera fasaden med solceller kan arbeta ostört och utan risk för påkörning. För att kunna göra det måste man ansöka om att få spärra av trafiken. Tanken är att ett körfält åt gången spärras av, så att det är fritt just där byggnadsarbetarna befinner sig.
Enligt honom är det flera orsaker till att han valde att ändra arbetsmetod. Dels är det närheten till trafiken, dels att tungavstängningen inte är på plats, men också att det är lättare rent arbetsmässigt. Det är, enligt honom, svårare att göra fasadjobbet från ställning då material är i vägen.
– Tanken med ställningen var ju att arbetet inte skulle beröra trafiken, att man skulle störa trafiken så lite som möjligt men det här är ju ett annat alternativ, säger han.
Magnus Forslund, är vd och grundare av ställningsbyggaren Ekerö Byggnadsställningar, som byggt den aktuella ställningen. De började med jobbet för ungefär en vecka sedan men fick idag ändra sina planer. Han säger att han skulle ha satt dit en tung avstängning mot bilarna.
– Jag hade tänkt sätta dit tungavstängning, den är beställd och finns på mitt förråd. Men nu har vi fått veta om beslutet att ställningen ska tas ner. Jag har sagt åt killarna som är där att börja plocka ner den, säger han.
Enligt Magnus Forslund har ställningsbyggarna kunnat jobba säkert.
– Vi har stängt av trafiken när vi har gjort arbete med ställningen över väg. Då har vi haft vakter ute. Vi har använt väv och plyfa så att saker inte ska falla ner.
Han förstår att allmänheten kan ha känt oro för påkörning av ställningen.
– Det förstår jag. Folk kör ju generellt som idioter också. De visar ofta ingen hänsyn alls. Men ställningen går inte ut i vägbanan, så om folk bara håller sig på vägen och inte kör upp på trottoaren är det ingen fara och vi hade satt på varsel, säger han.
Fastighetsbolaget Fastpartner är byggherre.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.