Här förlänger byggnadsarbetarna Sverige – med 500 meter
Tyckte du inte att Sverige var avlångt nog? Anläggaren Michael Elmstedt och hans kollegor har förlängt Sverige med hundratals meter.
Michael Elmstedt var med och byggde ut Västra Hamnen i Malmö och gjorde invallningar på Sysavs anläggning på 90-talet. Så när en ny landremsa för ytterligare två färjelägen i Trelleborgs hamn skulle anläggas, var han inte helt oerfaren.
– Det var ett intressant projekt. Jag har jobbat mycket i närheten i vatten och vatten hittar sin egen väg. Vissa grejer kan man inte förbereda sig för. Som att en spont går itu. Så man måste ligga före i tänket. Vattnet kan förstöra två dagars arbete, säger han.
Färjeläge 11 och 12 var den sista etappen i Trelleborgs satsning på att bygga ut hamnområdet. En försenad bro från Kina och materialbrist ledde till att projektet som skulle avslutats i december blev klart nu i april.
– Här i hamnen är det kanske upp till en eller två miljoner kubik material. Sedan återvinner man det mesta, det kommer från ramper och liknande som rivs. Man tar tillvara på allt man kan för att hålla nere kostnader, det är både betong, asfalt och grus som återvinns.
För likt många projekt i dag har också Trelleborgs hamn en miljöprofil. Under hans snart fyra decennier i branschen är det något som har förändrats mycket de senaste åren.
På anläggningssidan var det mellan 20 och 25 män som hjälpte till med sponten, grävde ut marken och fyllde upp igen på den 500 meter långa sträckan. Men framförallt la de mängder av rör.
700 meter rör drogs ut till de bunkringsstationer där färjorna ska kunna tömma avloppet och hämta upp färskvatten.
Men att få plaströren tog längre tid än väntat på grund av materialbrist, så när de väl dök upp blev det bråttom för Michael Elmstedt och hans kollegor.
– Vi försökte planera in i detalj och la 20 procent snabbare än normalt. Det är springet som tar tid så det handlar om logistik, det gäller att du har rätt folk och rätt maskiner, säger han.
Tidspressen är något som har kommit att öka under hans snart fyra decennier i branschen och även om de lyckades jobba in en del tid i detta fall, lägger han till:
– Du kan jobba så ett tag, men inte hela tiden.
När rören var på plats fylldes marken upp och sedan tog asfaltsläggarna över för att skapa den nya markytan. En ny bit Sverige.
– Så jag har varit med från första dagen till sista dagen och har gjort allt möjligt här. Så är det ju, i denna branschen ska man kunna allt.