Här får hemmapularna hjälp av proffsen – via videosamtal
En ny app ska matcha gör-det-självare med proffs vid mindre byggprojekt och hemmafixande. Tanken är att hantverkare ska spara tid och få nya uppdrag samtidigt som att hemmafixare får hjälp med småsaker. Snickaren Victor Grankvist är en av dem som har anslutit.
Främst är det mindre firmor och egenföretagare som plattformen Nemas riktar sig till. Runt 40 olika rådgivare är i nuläget anslutna till appen där mindre byggjobb utföras med hjälp av expert på videolänk och chatt.
Syftet är enligt grundaren Karl Höglund att få ett bättre slutresultat för hemmafixarna.
– Från yrkesproffsen har vi fått ett jättefint gensvar. Det handlar om ett nytt sätt att ge service på. Istället för att jag som hantverkare åker på småsaker, och sitter 40 minuter i bilkö, så kan jag hjälpa kunden med det genom videosamtal. Det sparar mycket tid för folk i fråga, men också för proffset, säger han.
Tanken är även att uppdragen ska bygga relationer och eventuellt bana vägen för större uppdrag.
– Framför allt riktar vi oss till den mindre firman och egenföretagare. De styr sin egen tid och sin egen debitering på ett annat sätt, säger Karl Höglund.
En av de som anslutit sig är Victor Grankvist.
Han har en bakgrund som både möbel- och byggnadssnickare, när pandemin slog till startade han sin egen firma. På sociala medier har han samtidigt publicerat instruktionsfilmer, tips och råd till hemmasnickaren och antalet följare har blivit allt fler.
– Jag har kört rätt hårt på Instagram så jag är väl någon form av snickarinfluencer, säger han, lite halvt på skoj.
Istället för att bara lägga ut gör-det-själv filmer till allmän beskådan är tanken att han nu ska använda sin förmåga även här.
– Har Zoom och Teams fungerat för andra under pandemin så kan det också fungera för snickare, säger han.
Via appen har han ännu inte fått något uppdrag än, även om det inte är brist på frågor som kommer in.
– Jag har inte hunnit svara på någon förfrågan än, jag är alltid sen på bollen, säger han.
Modellen fungerar så att kunden skickar ut en fråga och sedan får de rådgivare som kan utföra uppdraget, svara. Det är heller inget som garanterar inkomst då modellen bygger på kommission, som tas när uppdraget godkänns, och hantverkaren får själv sätta ett pris på vad tjänsten kostar.
Det svåra tror jag är att se helheten genom bara bilder och video
Finns det en risk att priserna pressas ner om det är stor konkurrens?
– Konkurrensen, visst finns den. Men om alla ligger på samma prisnivå fungerar det. Sedan tror jag att om man gör ett bra jobb i grunden vinner man också på det, det handlar inte bara om pengaflödet, säger Victor Grankvist.
Finns det någon nackdel att jobba via en app?
– Det svåra tror jag är att se helheten genom bara bilder och video. Mycket kan se annorlunda ut i verkligheten. Där blir det viktigt att ställa rätt frågor till kunden. Till exempel vid ett fönsterbyte, kan det se helt annorlunda ut bakom, säger han.
Något han gillar med idéen bakom appen är han får vara med och hjälpa folk att ta tag i sina projekt.
– Gemene man är ofta rädd för att sätta igång. Där känner jag att jag kan hjälpa till och ge en liten knuff, säger Victor Grankvist.