Därför svär hantverkare över kollegors "dåliga" arbete
Har hantverkare en tendens att klaga på andras jobb? Och vad beror det i så fall på? Vi frågade en hantverkare, en kund och en psykolog.
På ett bygge hörs ibland klagomål på kollegors dåligt utförda arbete. ”Inte fackmannamässigt”. ”Hur svårt kan det vara?” ”Har de slutat tänka?” Ceslav Cerniavskij, som sedan 16 år driver M & C Effektiv Bygg, anser att den här typen av gnäll är utbrett och att det skadar stämningen på arbetsplatsen.
– Man ska vara schysst mot varandra, respektera varandra. Där jag är just nu finns det 30 företag på samma ställe. Om alla bara håller på och gnäller så blir det inte bra, säger Ceslav Cerniavskij.
Men du ser att det händer?
– Ja. Men jag säger bara en sak: Fem hantverkare kan måla en vägg på fem helt olika sätt. Det här handlar ofta om olika sätt att jobba. De som skrattar åt andra kan själva ofta inte göra ett ordentligt jobb.
Jag tycker ändå inte att man ska gnälla på varandra
Att det trots allt sker många byggmissar och görs många felaktigt utförda jobb beror enligt Ceslav ofta på tids- och resursbrist hos hantverkaren.
– Om kunderna tar in företag från Offerta vill de få den billigaste offerten. Om de fått en offert på 30 000 blir det viktigaste för hantverkaren att fixa jobbet för 30 000 kronor. Om det blir kvalitet eller inte spelar ingen roll, utan hantverkaren måste stressa och då kan det bli dåligt utfört jobb. Jag tycker ändå inte att man ska gnälla på varandra, säger Ceslav.
Cassandra Holmlund – på twitter @Cassyandraa med 3 500 följare – är en av de privatpersoner som uppmärksammat fenomenet: ”Hantverkare älskar att svära åt andras ’dåliga’ arbete som de själva inte gjort”, skriver hon i en tweet.
För Byggnadsarbetaren förklarar hon att det hela blev tydligt när en elektriker kom på besök i hennes lägenhet för att fixa en fläkt. Allt elarbete som var utfört vid spis, ugn och fläkt var enligt elektrikern totalt undermåligt och ”gjort av praktikanter”. Cassandra känner igen beteendet sedan tidigare och ser två tänkbara förklaringar.
– Antingen vill hantverkaren verka duktig när problemet är ordnat. Eller så kanske hantverkaren själv tycker att problemet är lite krångligt. Då är det enklare att skylla på andra så man inte själv ser dum ut när det inte går att lösa på ett knyck, säger hon.
Man kanske försöker skapa som en enhet med uppdragsgivaren
YuSie Rundkvist Chou, legitimerad psykolog, tror precis som Cassandra Holmlund att klagomålen kan fungera som ett skydd.
– Man kanske vill motivera varför jobbet är krångligt och att det inte är så lätt att åtgärda som uppdragsgivaren önskar att det ska vara. Ofta kan saker kosta mer och att klaga på tidigare dåligt jobb kan vara ett sätt att gardera sig, säger hon.
Enligt YuSie Rundkvist Chou kan gnäll på andra också vara ett sätt att komma närmare kunden.
– Man kanske försöker skapa som en enhet med uppdragsgivaren, att ”du och jag förstår att så här kan man inte göra”. På så sätt skapar man en samhörighet, säger hon.