Ilska efter besked om milersättningen: "Får betala för att åka och arbeta"
I måndags presenterade regeringen ett åtgärdspaket för att möta prisökningarna på bränsle till följd av invasionen av Ukraina. Bland annat sänks drivmedelsskatten på både bensin och diesel till den lägsta tillåtna EU-nivån. Men milersättningen berörs inte i paketet.
I ett pressmeddelande i måndags sa finansminister Mikael Damberg:
– Vi presenterar idag ett exceptionellt åtgärdspaket för att möta de prisökningar vi nu ser med anledning av Rysslands invasion. Läget är fortsatt osäkert och priserna rör sig mycket, men vi ser att vi måste stötta konsumenter i detta akuta skede och samtidigt vidta åtgärder för att fortsatt minska vårt fossilberoende.
Sänkningen av drivmedelsskatten gäller under perioden juni-oktober och innebär cirka 1,30 kr lägre literpris på bensinstationen. Det är alltså utöver skattesänkningen på 50 öre litern som ska börja gälla i maj. Privatpersoner som äger en personbil kommer också få ett nytt stöd på 1 000 kronor per bilägare och bor man på landsbygden får man ytterligare 500 kr.
Men någon höjning av milersättningen vid tjänsteresor finns däremot inte med i paketet. Istället hänvisar regeringen till det nya reseavdraget som införs vid årsskiftet. Men förslaget till de nya reglerna för reseavdrag sänker faktiskt den redan låga milersättningen ytterligare, vilket Byggnadsarbetaren skrivit om tidigare.
Den som måste ta bilen till och från jobbet och omfattas av Byggnads kollektivavtal får en ersättning av arbetsgivaren på 18:50 kr per mil, vilket knappast täcker bränslekostnaden. Behöver man köra sin privata bil i jobbet får man förhandla ersättningen själv med arbetsgivaren och den beskattas dessutom som inkomst.
Att paketet saknar ens en temporär höjning av milersättningen säger Byggnads ordförande Johan Lindholm är ett ”misstag som behöver rättas till”.
– Man måste göra om och göra rätt! Visst, det finns delar av paketet som är positivt, men den här frågan verkar vara en blind fläck för regeringen. Milersättningen har stått still sedan 2007. Den är redan nu mindre än hälften av vad man får i andra nordiska länder. Där är man ju lyhörd föra att folk måste köra till sina arbeten.
– Våra medlemmar är beroende av egen bil för att ta sig till jobbet. Busshållplatserna står ju inte på plats innan husen bytts. Jag förutsätter att det här misstaget rättas till omedelbart. Vi får ju betala för att åka och arbeta!