Firman som har egen filmare på heltid: "Folk nördar in sig nåt helt otroligt"
Håkan Svanström på Svanströms El och VVS AB är elektrikern som tidigt satsade hårt på sociala medier. I dag har han en heltidsanställd som bara jobbar med film. Hur gick det till?
”När jag startade firman 2001 var det bara jag, min verktygslåda och en Volvo 240. Men så 2008 fick jag upp ögonen för Google Analytics. Då var vi fyra personer på firman och jobbade med jourutryckningar inom el och VVS. Jag satt och tittade på olika sökningar folk gjorde på hantverkshjälp och sedan anpassade jag vår digitala marknadsföring väldigt aktivt efter det. Jag blev lite som besatt av det där och efter några år hamnade vi högst upp i Googles sökmotor.
2010 satt jag i bilen på Essingeleden när den stora vändpunkten kom. Produktionsbolaget som gjorde ”Fuskbyggarna” med Timell ringde upp mig. De hade hittat oss på nätet och frågade ifall vi ville vara med i programmet, fixa det som andra firmor gjort fel. Jag glömmer aldrig det ögonblicket! Där och då visste jag direkt att nu, nu händer det!
När första avsnittet sändes satt jag på nätet och kunde se i realtid hur det började pinga till på webbsidan. Det var helt galet vad många besökare vi fick! Folk satt och kollade på fulbyggen och vi var the good guys. Då blev det så tydligt, det var nätet och rörlig media vi skulle satsa på.
Efter att vi varit med i Fuskbyggarna så fick vi vara med i allt bygg som gick på tv. Sofias Änglar, Arga Snickaren, Äntligen Hemma, Sommar med Ernst, Stoppa tjuven… Jag lärde mig massor om hur man ska tänka av produktionsbolagen – hur man påannonserar, att inte gå in i tekniksnack, hålla lite bolibompanivå. Då började vi producera egna filmer.
Till en början var det jag och min son som filmade. Vi har aldrig haft ett manus, ingen plan. Ingenting är ”stageat”, vi bara jobbar med el och VVS, kör jourjobb dygnet runt, sju dar i veckan. Det händer saker hela tiden. Vi har en verklighet som ibland är dråplig och vi filmar det. Och folk älskar det!
När Arga Snickaren las ner ringde Hendrik Törling som varit inslagsproducent upp mig. Nu var han arbetslös och undrade om jag kunde fixa jobb åt honom. Jag anställde honom på stående fot, som grovis. Men när helst han var ute hade han kameran med sig och filmade och jag såg direkt att det här var riktigt bra. Vi började släppa en ny video varje vecka. Nu jobbar Hendrik på heltid med att bara producera video.
Till en början var det korta snuttar, sedan blev det 15 minuters videos och nu är det uppåt en timme långa filmer. Responsen på nätet är enorm. Jag kollar kommentarsfältet och då kan det vara nån som skriver ’kolla där vid 37:18, vad som händer där’. Folk nördar in sig nåt helt otroligt, de lägger märke till saker som inte ens jag sett!
Hittills har vi släppt 318 videos. Vi har nästan 19 miljoner visningar! Det är mycket mer än något av tv-programmen vi var med i någonsin hade. Det kommer fram människor på stan och känner igen oss! Folk kallar oss för influencers… Idag är vi 26 personer på företaget och 2020 omsatte vi 54 miljoner.
Nu ägnar vi oss mycket åt välgörenhet. Vi får en massa produkter i limited edition, som Hultafors-hörlurar i specialfärger och sånt. De säljer vi på Tradera och pengarna går direkt till Barncancerfonden, Hjärt-Lungfonden, Viggo Foundation, Vid Din Sida, Prostatacancerfonden och Bröstcancerfonden. Vi har dragit in en halv miljon hittills. Jag har haft tur och nu vill jag ge tillbaka.”