info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Så tacklar Ankie skenande dieselpris: "Fanns inte på världskartan"

Dieselpriset har nått rekordnivåer och nu mullras det ordentligt bland maskinentreprenörerna.
– Det slår rakt av mot lönsamheten, säger Ankie Larsson på företaget Miljöplanering.

Ankie Larsson anser att prishöjningarna på diesel skapar problem både för företagen och de anställda. Foto: Mostphotos/Privat

20,27 kronor. Så mycket kostar en liter diesel från och med den 1 januari i år. Och priserna på drivmedlet har ökat rejält under det senaste året. Den 1 januari 2021 kostade dieseln 14,42 kronor per liter, alltså nästan sex kronor mindre än i dag – enligt statistik från tidningen Teknikens värld.

De kraftiga prishöjningarna beror främst på den så kallade reduktionsplikten, vilket innebär att delen biodrivmedel (som idag är dyrare) successivt ska öka i dieseln fram till år 2030.

Vi kan inte göra vårt arbete annorlunda

Ankie Larsson, maskinentreprenör och vice vd på det Stockholmsbaserade företaget Miljöplanering med ett 20-tal anställda, berättar att höjningarna slår hårt mot hennes bolag.

– Bränslet var redan en stor kostnad och de här höjningarna slår rakt av mot lönsamheten. Vi kan inte göra vårt arbete annorlunda, säger hon.

Ankie Larsson förklarar att man skrivit kontrakt med beställare med en prisbild baserad på tidigare utveckling av dieselkostnader.

– Det är svårt att skönja en sådan här förändring och ta upp det i våra avtal. Att det skulle höjas med 30 procent fanns inte på världskartan, säger hon och berättar att hon nu tvingas lösa situationen genom att ta kontakt med kunderna.

– Jag jobbar mer eller mindre heltid nu med mina beställare, förklarar situationen och nyttjar de skrivelserna som finns i avtal. Jag sitter med alla mina beställare för att kunna justera prislistan utifrån det som hänt.

Enligt Ankie Larsson är ett annat problem att det blir dyrare för företagets anställda, som ofta bor långt ifrån sina arbetsplatser, att ta sig till jobbet.

– Reseersättningen ligger på 18.50 kr/mil och ska bland annat räcka till slitage på bil och bränsle. Men det får man ju inte ens en liter diesel för nu. Så jag förstår att det ställer till det för våra anställda, säger hon.

Just nu är det här en galen utmaning

Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna, ser att många företag i branschen har samma problem som Miljöplanering.

– De flesta av våra medlemsföretag, ofta underentreprenörer, kan sitta med längre avtal som indexeras upp en gång per år. Över tid är jag helt övertygad om att det här kommer att korrigera sig, men just nu är det här en galen utmaning. Det är stor som liten som har problem och många som har det väldigt ansträngt, säger han.

Anders Robertsson tycker att det är viktigt att maskinentreprenörer bidrar till en bättre miljö, men anser samtidigt att de måste få rätt förutsättningar.

– Vi står inför en grön omställning. Det blir väldigt mycket att göra för branschen att klara av omställningen. Men man måste ha långsiktiga och rimligt stabila villkor. Annars vågar man inte göra klimatsmarta investeringar i maskiner och personal, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Så tacklar Ankie skenande dieselpris: "Fanns inte på världskartan"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig