info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Stor rökutveckling vid tunnelarbete – då ringde inte byggjätten brandkåren

Kraftig rökutveckling som inte anmäldes och sprängsten som var nära att träffa anställda.
Det kinesiska storföretaget CRTG har haft två allvarliga incidenter i sitt tunnelarbete i Stockholm

Sprängsten flög från tunnelplatsen och ut över Värmdöleden. Vägvakter var nära att träffas. Foto: Arbetsmiljöverket

China Railway Group är världens näst största byggbolag. Dotterbolaget China Railway Tunnel Group (CRTG) tog sig in på den svenska marknaden för två år sedan genom att vinna en upphandling för tre arbetstunnlar på bygget av den nya sträckningen av Stockholms tunnelbana ut mot Nacka. Men det låga budet fick kritik av konkurrenter och andra i branschen.

Håkan Broman, dåvarande senior adviser på CRTG, bekräftade att budet var för lågt.

– Det var ett väl vasst pris, kan man säga. Jag kan inte gå in på om budget hålls eller vad budget är idag men det var ett pris som var väl offensivt, det kan jag bekräfta, sa han till Byggnadsarbetaren.

Nu kan Byggnadsarbetaren berätta att det under tunnelarbetet, som nu är i slutfasen, har inträffat två allvarliga incidenter.

Den 23 april i år uppstod kraftig rökutveckling efter ett oljeläckage i en hjullastare i arbetstunneln vid Nacka station.

– Det sprutade förmodligen olja på en varm maskindel varpå väldigt kraftig rökutveckling uppstod, säger Thomas Ekström, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.

Hade det gått lite sämre hade det blivit väldigt ödesdigra konsekvenser

Han vänder sig emot CRTG:s sätt att hantera olyckan – att man släckte det hela själva, inte kontaktade räddningstjänsten och inte självmant anmälde olyckan till Arbetsmiljöverket.

– De ser det inte själva som en olycka och de har inte sett det som ett allvarligt tillbud. Enligt våra regler är det ett okontrollerat förlopp. Hade det gått lite sämre hade det blivit väldigt ödesdigra konsekvenser. Det skulle absolut ha anmälts, säger Thomas Ekström.

Vad hade kunnat hända?

– Dels var det så stor rökutveckling att maskinen var svart. Den fick åka på sanering innan man kunde börja utreda brandorsaken. Det säger att det varit mycket rök i tunneln. Rök har inte i kroppen att göra, särskilt inte i lungorna.

Fanns det andra faror?

– En stor hjullastare har ofta flera hundra liter diesel i tanken. Skulle den ta eld så blir det så mycket energi att det inte går att släcka. Hade det kommit till ett förlopp där brandkåren inte hade kunnat gå in – och dit kommer man ganska fort när det är en maskin som brinner –  så hade lastaren fått brinna ut. Då hade tunneltaket spjälkats ut och jobbet hade fått stoppas en tid.

Thomas Ekström berättar att det i närheten turligt nog stod en bil med pump och vattentank, som i vanliga fall användes till att vattna betong. Nu kunde den användas i släckningsarbetet.

– Hade inte bilen varit där så hade förloppet kunnat fortsätta, säger Thomas Ekström.

Den andra incidenten skedde den 2 december förra året när man skulle spränga öppningen till arbetstunneln vid Nacka Forum.

Enligt Arbetsmiljöverket, som polisanmälde händelsen, flög flera kaststycken från platsen: ”Stenarna har flugit över Värmdöleden och landat på körbanan och vid gång- och cykelbanan utmed Skvaltans väg samt på/vid ICA Maxi-parkeringen”. ”De vägvakter som hade till uppgift att övervaka sprängarbetet var nära att träffas av sprängsten”.

Orsaken till incidenten ska ha varit att bultarna som höll uppe de skyddande sprängmattorna hade borrats in med för flack vinkel i berget. Mattorna lossnade vilket gjorde att sprängsten okontrollerat flög över området.

Arbetsmiljöverket menar att CRTG har brustit på tre punkter: Att man inte tillräckligt bedömt riskerna, inte fördelat arbetsmiljöuppgifterna på rätt sätt och inte haft tillräckliga rutiner för utrymning.

CRTG har etablerat sig på den svenska marknaden. Foto: Anders G Warne

Kristoffer Bard, bas-u på CRTG: Arbetsmiljöverket ansåg att ni borde ha kontaktat räddningstjänsten och inte bara släckt branden av hjullastaren själva. Dessutom borde ni ha anmält olyckan. Hur kommenterar du det?

– Det här sköttes av min företrädare, som svarat Arbetsmiljöverket och räddningsledaren att det hela var under kontroll. Men nu har vi ändrat rutinerna och så snart det händer något under jord så ska alltid räddningstjänst kontaktas oavsett. Detta med tanke på rökutveckling och att man inte har full kontroll oavsett vad man känner. Det kan bli en utvecklad brand och då ska alltid räddningstjänst tillkallas.

Ni kommer även att anmäla olyckorna hädanefter?

– Ja, naturligtvis. Det räknas som ett allvarligt tillbud och det är anmälningsplikt på allvarliga tillbud.

Hur kommenterar du sprängningen, där vägvakter var nära att träffas av flygande stenar?

– Av undersökningen att döma handlar det om lite slarv men mest om olyckliga omständigheter. Man har hängt upp en stålplåt närmast sprängytan, där kättingen gick av och slog undan sprängmattorna. Anledningen till att de släppte var att de hade en för flack vinkel på inborrningen. En liten lucka öppnades, där sidosprängningen kunde gå igenom. Att en kätting går av är inget man kan räkna med, men man ska behöva räkna med den.

Kristoffer Bard förklarar att de åtgärder CRTG tog fram efter olyckan har godkänts av Arbetsmiljöverket. En liknande incident ska med andra ord inte kunna hända igen.

Nyligen vann CRTG ytterligare ett nytt kontrakt för utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Stor rökutveckling vid tunnelarbete – då ringde inte byggjätten brandkåren

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig