Nytt storkontrakt till kinesisk jätte – vann senast med underbud
Kinesiska CRTG, som tidigare kritiserats för underbud, har vunnit en ny upphandling i Stockholms t-baneutbyggnad.
China Railway Group är världens näst största byggbolag och det enda av de kinesiska storbolagen som tagit sig in på den svenska marknaden. Det är dotterbolaget China Railway Tunnel Group (CRTG) som för ett par år sedan vann en upphandling för tre arbetstunnlar på bygget av den nya sträckningen av Stockholms tunnelbana ut mot Nacka.
Budet på 276 miljoner kronor fick hård kritik för att det var för lågt. Subterra Sverige, som missade jobbet, ansåg att det handlade om ett ”rent underpris” och att det inte skulle gå att genomföra arbetet för de pengarna.
Håkan Broman, som då var senior adviser på CRTG, bekräftade att budet var för lågt.
– Det var ett väl vasst pris, kan man säga. Jag kan inte gå in på om budget hålls eller vad budget är idag men det var ett pris som var väl offensivt, det kan jag bekräfta, sa han.
Nu har CRTG vunnit ett nytt kontrakt för utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm, något som tidningen Byggindustrin berättat om. Uppdraget handlar bland annat om bergschakt för spårtunnel, att skapa utrymmen för stationer och utföra betongarbeten. Arbetet sker i Sickla, i anslutning till de arbetstunnlar som CRTG tidigare har utfört.
Anders Lundin, biträdande projektchef på CRTG, säger till Byggnadsarbetaren att han inte vill uttala sig om kontraktet fram till och med fredag, då tilldelningsbeslutet fortfarande går att överklaga.
Här är listan på anbuden i upphandlingen, där CRTG har lägst bud:
- China Railway Tunnel Group Co., Ltd. (931 868 887 kronor)
- Sacyr Construcción, S.A. (969 609 103)
- OHL Sverige AB (1 143 423 005)
- Itinera S.p.A. (1 161 291 539)
- Comsa, S.A.U. och Soner Temel Muhendislik Insaat Ve Sanayi Ticaret A.S. i ett konsortium, genom COSO-JV (1 252 350 316)
- Gülermak Sp. z o.o. (1 405 891 226)
Källa: Byggindustrin