Melvin först i landet – tog krankortet på gymnasiet: ”Fastnade direkt”
Skoldagar med svenska, engelska, samhällskunskap och en mäktig tornkran. Melvin Lindgren är första i landet med att ta krankortet via gymnasiet.
Det var för tre år sedan som Melvin Lindgren från Katrineholm började på Bygg- och anläggningsprogrammet på KTC, Katrineholms Tekniska College. Från början var han osäker på vilket byggyrke han skulle satsa på. Han provade på flera stycken under det första året, men när det var dags att välja inriktning inför det andra skolåret valde han kranföraryrket.
– Jag provade på att köra och fastnade direkt, säger Melvin Lindgren och fortsätter:
– Jag tyckte att det var intressant, att det skulle vara kul att testa på något nytt och inte följa vad alla andra gör.
Något som är speciellt med KTC är att de har en tornkran på skolan, inköpt från England. Ett köp som i förlängningen ledde till att en kranförarutbildning nu blivit verklighet.
– Vår tanke i början var att någon elev kunde köra den kranen och vara med vid montering och besiktning. Men sedan bestämde vi oss här i arbetslaget på skolan för att försöka få ihop en hel gymnasieutbildning för kranförare, säger Daniel Geiborg, ansvarig lärare på Katrineholms tekniska college.
De tog kontakt med kranbolag i närområdet för att se om det fanns något intresse för nya kranförare, vilket det gjorde. Sedan gick KTC vidare till Skolverket och frågade om det gick att få ihop en utbildning, om det ens var möjligt.
– Vi frågade om vi fick utbilda en kranförare som en del av Bygg- och anläggningsprogrammet och det fick vi, säger Daniel Geiborg.
Hela processen med att sätta ihop gymnasieutbildningen krävde både mycket tid och arbete, men till slut föll alla bitar på plats. KTC fick ihop en utbildningsplan tillsammans med Kranbolaget utbildning som tagit fram det teoretiska utbildningsmaterialet och Flens Byggmaskiner där Melvin gjorde sin praktik.
– Vad jag förstår är vi först i landet med en gymnasieutbildning för kranförare, säger Daniel Geiborg.
För Melvin Lindgren innebar starten på det andra året på bygglinjen fullt fokus på krankörning. Tre dagar i veckan var han ute på bygget och körde. Två dagar ägnades åt basämnen skolan som svenska, matte och naturkunskap. En stark kontrast mot livet på bygget där han fick lära sig allt från att koppla till att köra kran.
– Jag har kört både med lådan på magen och suttit uppe i hytten. Det är mycket att hålla koll på, men det har gått bra och jag har lärt mig efterhand. Det var lite svårt i början, men sen fick man in klämmen.
Har du provat att köra när det fläktar lite mer än vanligt?
– Jag har gjort det en del. Då gäller det att hålla koll och hålla emot så att kranen inte sticker i väg. Det beror lite på vad det är för kran.
Är det svårt med vinden?
– Nej man lär sig. Man blir van ju mer man kör.
Nu när Melvin slutar skolan och tar examen om några veckor väntar en tid som lärling. Men det viktiga för honom är att han har tagit krankortet. Något han fick vänta med till dess att han fyllde 18 år.
– Jag har mitt krankort, vilket gör att jag kan köra själv ute på bygget.
Det som krävs under lärlingstiden är att Melvin har en handledare tillgänglig. Den personen behöver inte finnas på samma bygge, men ska vara nåbar om Melvin har några frågor.
Och vilken är drömkranen att köra?
– Jag har sett en i Eskilstuna, på sjukhusbygget, som är 75 meter hög. Den hade varit häftig att köra.