info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Slipp tvisterna – här är juristens bästa tips för hantverkare

Har ditt hantverksarbete blivit anmält till Allmänna reklamationsnämnden? Då kanske din chef behöver bli bättre på att skriva avtal.

Det vanligaste problemet i tvister mellan konsumenter och hantverkare är missförstånd. Missförstånden har ofta sin grund i bristen på kommunikation, förklarar juristen Elin Envall, som granskat tvister och fattat beslut i många ärenden på Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

– Jag kan ta ett exempel. Vi har haft ärenden som består av ett utrivet papper ur ett block där det står: ”balkong 100 000 kronor”. Med en sådan formulering är det svårt att veta vad som ingår.

Ett avtal ska vara skriftligt och gärna innehålla så mycket detaljer som möjligt och uppgift om vad det kostar.
– Båda parter vinner på att ha ett detaljerat skriftligt avtal.

Vid tilläggsarbeten bör kundens önskemål skrivas in och prissättas.

– Det är inte så konstigt att kunder kan ändra sig under arbetets gång, men då är det viktigt att detta skrivs ner så att det inte blir förvirring kring vad det kostar i slutänden. Det gäller för den som levererar tjänsten att vara tydlig och tänka förebyggande, när det gäller eventuella framtida tvister.

Förra året fick Allmänna reklamationsnämnden in cirka 2300 tvister gällande bostaden. I den siffran ingår både hantverkstjänster och material eller varor, till exempel köksluckor och bänkskivor eller annat som ingår i själva bostaden, exempelvis kylskåp.

Flest anmälningar gällde kök (139 ärenden), och badrum (115 ärenden). I båda dessa grupper ingår snickeriarbeten, el och VVS-arbeten.

Inom gruppen ”Uppförande av hus” fick Arn in 105 ärenden. Inom tak, 84 ärenden, golv 86 ärenden, glas och fönster 96 ärenden.

Ungefär varannan konsument som anmälde ett företag till Allmänna reklamationsnämnden fick rätt. I 77 procent av fallen följde företagen Arn:s rekommendationer.

Fakta
  • Allmänna reklamationsnämnden tar emot och bedömer klagomål från konsumenter som inte är nöjda med varor och tjänster, bland annat hantverkstjänster.
  • Myndigheten granskar ärendet och fattar sedan ett beslut. Beslutet är en rekommendation om hur tvisten bör lösas och de flesta företag följer beslutet.
Nina Christensen, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Slipp tvisterna – här är juristens bästa tips för hantverkare

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig