Sluträknat på snöröjning? ”Vi är nära den gränsen”
Dåligt betalt vid anbud, mindre med snö och stor brist på maskinförare. Flera faktorer minskar intresset för att röja snö. Det menar Maskinentreprenörerna.
Håller snöröjningen i landet på att haverera? Ja, vi är nära den punkten enligt Hampe Mobärg, tidigare vd på Maskinentreprenörerna, nu rådgivare.
Hur illa är det?
– Det här har varit på väg att hända länge. Vi är på väg mot en återvändsgränd då allt fler entreprenadmaskinsföretag hoppar av snöröjningen.
Frågan om snöröjningen lyfts fram i en rapport från Maskinentreprenörerna. Den visar att endast sju procent av bolagen som röjer snö tycker att vinsten är rimlig. Dessutom anser en stor majoritet av maskinentreprenörer i landet att snöröjning inte längre är en verksamhet som är ekonomiskt försvarbar att satsa på.
Det finns flera orsaker till att så få vill skotta. En är enligt Maskinentreprenörerna för låg ersättning.
– Många företaget väljer att avstå från att bjuda på avtal. Vi har sett det mer och mer de senaste åren. På sikt måste kommunerna öka priset för annars kommer det sluta med att ingen är intresserad. Däremot fungerar det bättre när det är privata beställare.
Hur nära är det att ingen vill röja snö?
– Vi är nära den gränsen. För en del kommuner är det nog redan nu svårt att få in några anbud.
Att betalningen är låg innebär enligt Hampe Mobärg ytterligare problem. Ett är att det inte går att betala ut avtalsenliga löner och samtidigt gå med vinst.
– Det har blivit långa ue-kedjor. Jag har egentligen inga problem med det men när det leder till att kostnaden trycks ut på någon som arbetar tillfälligt, till exempel en femtonårig son till en bonde, så är det naturligtvis inte bra. Varken vi som arbetsgivare eller facket vill ha den utvecklingen.
Något som ytterligare förstärker problemet är den stora bristen på maskinförare. I stället för att låta maskinförarna röja snö med låg vinst väljer företagen i stället att satsa på vanligt byggande. Entreprenadsäsongen har dessutom blivit längre i takt med att vintrarna blivit kortare. Förr i tiden var det vanligt att maskinförare stämplade på vinter när byggandet låg nere.
– Då var det mindre konkurrens om förarna när vägarna skulle snöröjas. Det ser inte ut så idag, säger Hampe Mobärg.
Men om det är så svårt att räkna hem snöröjningen, varför tar en del entreprenadföretag de uppdragen?
– Även här spelar bristen på maskinförarna in. De tar snöröjningen för att säkra upp att de har jobb till alla förarna under hela året. Om de inte gör det så riskerar de att förlora förarna till någon annan och då står de utan när byggande väl drar igång igen.
Men det är knappt någon snö, är det då inte ren vinst att slippa att ploga?
– Det är ytterligare en del av problemet. De som vill ha in anbud utgår från att de som skickar in anbud inte räknar med snö hela tiden. Och då blir det väldigt chansartat för ingen vet hur mycket snö det kommer och hur många utryckningar för att ploga det blir sent på nätterna. Risken för att gå minus är för stor, säger Hampe Mobärg.