info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Slarvigt utredda satsningar på infrastruktur

Staten ger ofta klartecken till stora järnvägs- och vägprojekt utan att veta om de är samhällsekonomiskt lönsamma.

Det är utredningarna kring Botniabanan, Södra länken, Citytunneln i Malmö och Arlandabanan som granskats. Samtliga utredningar har brister. I fallet Botniabanan lyfter utredarna fram restidsvinster som Botniabanan innebär jämfört med tågtrafik på dagens järnvägar upp till Umeå.
– Men Botniabanan är primärt en tågförbindelse mellan Stockholm och Umeå. Resenären däremot väljer från en meny. Man kan ta flyg, nattåg, buss eller den egna bilen, säger Per-Olov Johansson, som har granskat utredningen kring Botniabanan.
Och den som väljer Botniabanan istället för flyget gör givetvis en tidsförlust, men detta har inte utredarna tagit hänsyn till.
Liknande brister finns när det gäller Arlandabanan. Där har utredarna inte tagit hänsyn till att resenärer hellre kanske tar den billigare flygbussen än det än så länge ganska dyra expresståget ut till Arlanda.
En orsak till att utredningarna är slarvigt gjorda kan vara att utredarna vet vilket resultat politikerna vill ha.
– Min högst personliga erfarenhet är att kommer jag som utredare med ”rätt” resultat då hyllar man mig. Men har man gjort så gott man kunnat men kommer med ”fel” resultat, då avfärdas det hela som akademiskt dravel, säger Per-Olov Johansson.

Johan Sjöholm
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Slarvigt utredda satsningar på infrastruktur

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig