Byggjätten hjälper anställda med läsningen
Från och med den här veckan kan Peabs medarbetare få hjälp med att få texter upplästa på olika språk.
– Alla ska ha möjlighet att kommunicera på lika villkor, säger Maria Hernroth på Peabs hållbarhetschef.
Peab lanserar nya läs- och skrivverktyg för alla sina anställda i Sverige. I en app i telefonen eller på datorn kan de som jobbar få hjälp med stavning och få texter upplästa. Verktygen har skapats tillsammans med Svensk Talteknologi för att lyfta Världsdyslexidagen i veckan. Istället för att de som upplever läs- och koncentrationssvårigheter ska behöva be om hjälp som tidigare, finns det tillgängligt för alla, oavsett om de jobbar på kontoret eller ute på fältet.
– Vi måste bygga bort onödiga hinder och skillnader. Alla ska ha möjlighet att kommunicera på lika villkor och inte särbehandlas, säger Peabs hållbarhetschef Maria Hernroth.
Dyslexiförbundets undersökningar visar att tio procent av alla vuxna i Sverige har koncentrationssvårigheter och dyslexi. Eftersom arbetet på Peab ibland kräver att man ska kunna skriva och läsa är dessa verktyg viktiga för många på bygget.
– Vi är så stora att vi behöver anpassa oss och vi vet genom personliga berättelser att vi har medarbetare med dyslexi, säger Maria Hernroth, hållbarhetschef på Peab.
Sedan igår finns de digitala verktygen att ladda ner till de anställdas datorer och som en app på telefonen. För den som behöver är det möjligt att få hjälp med stavning och få texter upplästa på olika språk genom att ta kort på en text eller från en PDF. Det går även att komma åt det hemifrån. Nyheten gjorde att många hörde av sig till Maria Hernroth.
– Jag har redan fått sms och mail från flera medarbetare som skriver ”äntligen”.