Rörisens taxa för fem minuter: 1 500 kronor
Han kom, han såg, han fakturerade. Rörisens besök blev en fråga för Allmänna Reklamationsnämnden.
I slutet av februari i år beställde en privatperson i centrala Stockholm en reparation av en blandare i sitt badrum av ett vvs-företag. En av företagets rörmokare skickades till lägenheten. Problemet var bara att vvs:aren inte lyckades stänga av vattnet för att börja arbeta. Kunden kunde heller inte hjälpa till. Ingen av dem hittade ballofixerna, alltså avstängningsventilerna.
Efter knappt fem minuter gav rörmokaren upp, lämnade lägenheten och fakturerade 1 500 kronor, företagets minimidebitering när man hindras från att utföra arbete.
Kunden anlitade sedan en annan rörmokare som åtgärdade felet utan några problem. Kunden vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tillbaka sina pengar för den första rörmokaren.
Företaget svarade ARN att ”kunden själv måste kontrollera att ballofixer finns och fungerar”. ARN gav företaget rätt, eftersom det ”av parternas avtal framgår att det är kundens ansvar att på förhand kontrollera att ballofixerna fungerar.”