Missnöje med hantverkare
Konsumentverket konstaterar att hantverkartjänster legat högst på klagotoppen ända sen man började göra mätningarna för tio år sedan. 9,4 procent av klagomålen som kommunernas konsumentvägledare tog emot förra året gällde hantverkartjänster, närmare bestämt reparation och underhåll av bostad. På andra plats kommer klagomål på mobiltelefoni, 5,6 procent av klagomålen gällde detta.
Allra mest stack hantverkartjänsterna ut i Stockholms län där hela 15,7 procent av klagomålen gällde sådana köp.
Läs mer
Så undviker du kundernas missnöje
Lista: Så många klagade på hantverkare i ditt län
Enligt Konsumentverkets sammanställning gäller missnöjet vanligen att tjänsterna blivit dyrare, att de tog längre tid eller inte blev utförda på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet. Klagomål till konsumentvägledarna leder inte i sig till någon prövning som ger den ena eller andra rätt. Kommunerna erbjuder konsumenterna vägledning i olika utsträckning och har alltså registrerat när de tagit emot samtal som gällt missnöje inom olika områden.