info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Termosen läckte och sabbade bordet hos kunden

Snickaren Mats Preutz råkade göra fula ringar i bordet hemma hos en kund. Vi reder ut vad som gäller.

En dag blev snickaren Mats Preutz och hans jobbarkompis plötsligt uppringda av chefen. Chefen berättade att en kund var jättearg för att de ”hade förstört ett bord”.
-Vi förstod ingenting. Vi åkte ut till kunden för att titta på bordet. Det var ett bord där vi brukade fika. Min arbetskamrat menade att det inte var vi som orsakat skadan, han blev riktigt arg över anklagelsen, berättar Mats.
Det visade sig att det bildats en ring i faneren. Kunden, som lugnat ner sig, sade sen att det var okej. Efter någon timmes jobb tog Mats och hans jobbarkompis en fika. När de reste sig upp efter fikat för att återgå till jobbet, upptäckte de att det bildats en ring i faneren, precis där deras termosen stod. Det visade sig att termosen läckte.

Läs mer: Detta gäller om du pajar något i kundens hem.

Snickaren Magnus Svensson delar med sig av en rätt obehaglig upplevelse. Han skulle sätta upp en hylla hos en kund. Plötsligt gick borren rakt in i ett större vattenrör. Det var ett rejält tryck på vattnet och det sprutade rakt ut. Magnus fick sätta tummen mot röret och trycka till medans arbetskamraterna sprang iväg för att stänga av vattnet.
-Det kändes som en evighet innan vattnet stängdes av, men det tog ju inte så lång tid egentligen. Jag hörde hur det skvalade inne i väggen, berättar Magnus.
Han kontaktade chefen direkt efteråt. Chefen kom för att granska skadorna. Det var inget snack, kostnaden gick på försäkringen.

Läs mer: Toastolen sprack sönder: ”pinsamt”

Det är pinsamt att göra fel. Men även om den pinsamma känslan gör att du känner dig skyldig, så är juridiken solklar när det gäller vem som ska stå för kostnaden: det är arbetsgivaren.
Den som driver företag och har anställda, ska alltid ha en försäkring som täcker skador som kan uppstå i verksamheten. Olyckshändelser med materialskador ska ses som en kostnad bland övriga kostnader i företaget.
Så om en arbetsgivare säger att du ska betala, eller om arbetsgivaren kräver att du ska betala självrisken på försäkringen i samband med att något går i kras, ska du sätta ner foten. Vid behov: vänd dig till Byggnads.

Läs mer: Lagarna som styr arbetsgivarens ansvar

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Termosen läckte och sabbade bordet hos kunden

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig