info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Starka reaktioner på jämställdhetskampanj

Byggnads och Byggcheferna driver kampanjen "stoppa machokulturen". Kritiker menar att den skriker ut fördomar.

”Kvinnor är för svaga. Så är det bara.” och ”Branschen behöver fler kvinnor. Det måste ju städas här också.” Det är två av de texter som nu publiceras på reklamtavlor och i annonser runt om i landet. Avsändare är Byggnads och organisationen Byggcheferna. Syftet är att väcka diskussioner som ifrågasätter och sticker hål på just den typ av påståenden som trycks upp på tavlorna.

Varannan upplever jämställdhetsproblem

Under de storstilta annonstexterna står att man nu gör upp med fördomar, myter och machokultur i byggbranschen. På kampanjsidan www.stoppamachokulturen.nu redovisas bland annat en undersökning där varannan tillfrågad i branschen uppger att de upplever bristen på jämställdhet på arbetsplatsen som ett problem. Drygt 2000 personer har svarat.

”Vi måste välkomna alla”

Kampanjen är första delen i ett treårigt arbete med jämställdhetsfrågor. Den har väckt starka reaktioner och debatterats flitigt bland annat på Byggnads facebooksida sedan lanseringen förra veckan. Så här svarar Byggnads ordförande Johan Lindholm på Byggnadsarbetarens frågor om kampanjen:

Vad vill ni uppnå?
Vi vill få till en förändrad attityd i byggbranschen när det gäller jämställdhet och mångfald. Sverige står inför en byggbom. Då behöver vi hela befolkningen till vår bransch, inte bara halva.

Vad hade ni väntat er för reaktioner på kampanjen och hur stämmer det med de ni fått?
Vi hade förväntat oss en del starka reaktioner och det har vi också fått. Det var också meningen, att sticka ut och få igång diskussioner. Vi vill att man ska diskutera jargonger och kulturen och ifrågasätta. Absoluta flertalet av reaktionerna vi fått är positiva.

Kritiker menar att reklamtavlorna riskerar att snarare än något annat bekräfta fördomar om kvinnor och män. En man skriver till exempel på er facebooksida att hans sexåriga dotter började gråta när hon läst att kvinnor är svagare. Vad tänker du om den kritiken?
Vi tar alltid till oss av kritik. Inför kampanjen tänkte vi noga igenom ton och upplägg så att vi skulle hamna rätt. Och jag tycker nog att vi har en bra avvägning i kampanjen. Man kan reagera starkt om man bara läser rubrikerna. Men läser man hela budskapet så förstår man innebörden.

Flera kritiker skriver också i sociala medier att man borde prioritera säkerhet i stället. Är en mindre macho byggbransch också en säkrare byggbransch?
Vi måste kunna ha flera frågor igång samtidigt. Att arbeta för en säker arbetsmiljö är ingen motsats till att arbeta för jämställdhet och mångfald. Om man med macho menar att man kan strunta i säkerhetsföreskrifter ja då kan denna kampanj säkert ha en positiv inverkan på säkerhetsfrågorna.

Kampanjen är en del av ett större jämställdhetsarbete. Vad är det mer som ska göras framöver?
För ett år sen beslöt en enig byggnadskongress för att på allvar jobba med jämställdhet och mångfald. Kampanjen är en del i det arbetet. Vi kommer också arbeta med utbildningsinsatser och varje region ska utse en jämställdhetsansvarig.

Ett mål från kongressen är att fem procent av medlemmarna i Byggnads ska vara kvinnor 2022. Varför är det viktigt att andelen ökar?
Det är viktigt för hela byggbranschen att få fler kvinnor att bli byggjobbare. Om vi ska bygga alla dessa bostäder som vi behöver så kommer vi att behövs varenda en som vill arbeta i vår bransch. Då måste vi välkomna alla.

Jenny Berggren
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Starka reaktioner på jämställdhetskampanj

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig